Perito Moreno & El Chalten - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Maaike en Jeroen Tesselaar en Veltheer - WaarBenJij.nu Perito Moreno & El Chalten - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Maaike en Jeroen Tesselaar en Veltheer - WaarBenJij.nu

Perito Moreno & El Chalten

Door: maaikejeroen

Blijf op de hoogte en volg Maaike en Jeroen

11 November 2011 | Chili, Puerto Natales

Hoi allemaal,

Hier vanuit het winderige Chili weer een bericht!!

Afgelopen zondag zijn wij aangekomen in El Calafate in het zuiden van Argentinie, Patagonie. Daar hebben we direct een trip geboekt voor de daaropvolgende dag naar de Perito Moreno en zo ook de bus van El Calafate naar El Chalten.

Maandags zijn we dan met een bus naar de Perito Moreno (in het nationale park Los Glaciares) gereden. De Perito Moreno is een gletsjer die iedere dag nog steeds groeit (verschuift iedere dag zo´n 1 a 2 m.). Dit kun je waarnemen in de omgeving van de gletsjer. Je hoort enorme krakende geluiden van afbrekend ijs en van de scheuren die in het ijs trekken.

Na deze busreis zijn we met een boot dichter naar de ijsrand gevaren. Enorm indrukwekkend, de ijsmassa van de Perito Moreno is zo´n 5 km. lang en steekt ong. 60m. boven het water uit. Na de boottocht hebben we de korte minitrekking over de gletsjer zelf gedaan, een super toffe ervaring!! De vormen die het ijs aanneemt zijn onbeschrijflijk en op de gletsjer zelf zie je pas echt hoe groot de gletsjer wel niet is. Daarnaast is het water in de spleten zo ontzettend blauw, dat het bijna licht geeft (ook ontzettend schoon en daarmee drinkbaar) en voor sprookjesachtige aanzichten zorgt.

Alwel, na de Perito Moreno direct door getoured naar El Chalten (zo´n 3 uur met de bus). Vanuit El Chalten hebben we de dag erna een ice-trekking gedaan naar een andere gletsjer (Glaciar Grande). Een tocht van 12 uur waar je alleen aan mag deelnemen als je over een zeer goede conditie beschikt (daar moet je ook voor tekenen). De verwachtingen zijn dus zeer hoog en tegelijkertijd zijn we hierdoor wat angstig voor de tocht.

De tocht blijkt schitterend te zijn en de 12 zware uren waren niet makkelijk, maar na eerst in Peru te zijn geweest hoort deze tocht voor ons toch absoluut niet in de categorie ´zware tochten´ thuis.

Met de ice-trekking tevens ook twee Zweedse meiden leren kennen waar we de daaropvolgende dag direct een tweede tocht (van 8 uur) mee doen naar de Cerro Fitz Roy (3375m. hoge berg). De tweede dag op rij opnieuw vroeg opstaan omdat savonds de bus naar El Calafate weer terug gaat. Wederom weer een onwijs gave tocht met een schitterend uitzicht. Het is alleen jammer dat als we op de top van de berg naast de Fitz Roy staan, dat het rond de top van Fitz Roy enigszins bewolkt is. Maarja, niet alles kan meezitten :).

Na deze 3 dagen zijn alle spiertjes wel wat gevoelig en beginnen de scharniertjes ook wat te kraken. Maar zeuren kunnen we niet want vanuit El Calafate hebben we direct de bus naar Puerto Natales in Chili gepakt (daar hebben we vandaag de hele dag over gedaan) om morgen aan een vierdaagse trekkingtocht door Torres del Paine te beginnen. Volgens alle klimmers en trekkers die we tot nu toe zijn tegengekomen de zwaarste tocht (voornamelijk door kou en wind) maar wel een van de mooiste tochten ter wereld...

Wij gaan het morgen beleven en hopelijk lezen jullie volgende week het resultaat (het resultaat zal trouwens uit Brazilie worden geschreven want als we terug komen van El Calafate nemen we direct een vlucht naar Iguazu, het drielandenpunt tussen Argentinie, Brazilie en Paraquay).

• 12 November 2011 - 05:08

Valerie & Patrick:

Hallo'tjes reizigers,

Het is nu nog vóór 6 uur 's ochtends in het koude en winderige Schagen. We hebben net het Sint Maarten gezing achter de rug en dat gaat nu vloeiend over in Sinterklaas gezing. De beste man komt vandaag (12 november) weer aan in ons kikkerlandje :-) Niet te vergeten is het vandaag ook de dag dat Alkmaar het toneel is van bierzuipende en bratwurst etende "Duitsers" op het Oktoberfest. Jullie hebben al gezien hoe 1 persoon er uit zal zien, wellicht is het dan ook wel visueel te krijgen hoe het er in die tent uit zal zien.

Jullie hebben weer een onwijs gaaf verhaal gefabriceerd en ook de foto's zijn weer geweldig en soms erg schattig (sorry kon het niet laten). Zo te zien heb jullie ook een lekker kleurtje op de snoetjes, dus gok dat jullie straks goed zullen afsteken tegen de bleke snoetjes hier in Nederland.

Nou ik zou zeggen, héél veel plezier nog en doe voorzichtig. Tot de volgende keer.

Xxx Valerie & Patrick

• 12 November 2011 - 16:03

Sanne:

Hoi Maaike en Jeroen,

Wat een mooie foto's en verhalen! Volgens mij is het onbeschrijfelijk wat jullie daar allemaal zien! Heel veel plezier verder!

xx Sanne

• 12 November 2011 - 18:34

Tiny En Aard Mak:

hoi maaike en jeroen leuk om jullie tevolgen.hier gaat alles prima.we blijven jullie volgen met jullie leuke reisverslag veel liefs van jullie ex buurtjes aard en tiny

• 12 November 2011 - 19:09

Margriet:

Ey, wat weer een belevenis. De foto"s zijn werkelijk beeldig!!
    vanuit een koud kikkerland de aller liefste groetjes!

• 13 November 2011 - 11:08

Ada:

heb je hele reis gevolgd Wat hebben jullie ontzettend veel gezien en gedaan zeg.Prachtige fotoos en mooie verslagen hoor.Nog even genieten en dan weer op naar schagen.

• 13 November 2011 - 15:55

Martijn:

Hai ijskonijntjes,

wat een schitterende foto's weer. Ook de bijbehorende belevenissen zijn geweldig om te lezen.
    Heb net nog even terug zitten kijken naar de foto's van ht begin van jullie reis en mooi om de tegenstellingen te zien. Zo zijn jullie aan sandboarden in de woestijn en nu staan jullie ingepakt op een gletsjer.
    Je hebt het trouwens wel even goed geroggeld Jeroen; die staat daar even als een koning met drie mooie vrouwen om zich heen op een schilderachtig mooi plekje. RESPECT ;-) hahaha.

Veel plezier in Brasil, ik ga maar weer even verder met klussen.

groetjes, kus

• 13 November 2011 - 15:57

Jan & Sylvia:

Hey Maaike en Jeroen, wat een geweldige foto's hebben jullie weer gemaakt. Jullie zien de prachtigste dingen, maar wat een inspanning.... En na zo'n tracking weer voor een X aantal uren de bus in. Dat jullie het er graag voor over hebben straalt van je af. Pas goed op jezelf en mekaar en blijf genieten van de laatste weken! Veel liefs van ons.

• 15 November 2011 - 19:21

Fam.Friesland:

Hola aventureros,
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie toch!
    En wat een overweldigende natuur.
    De foto's zijn prachtig, maar wat moet het mooi zijn alles met eigen ogen te kunnen zien.
    We benijden jullie een beeeeetje.
    Het vriest hier nu trouwens ook hoor!
    Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis.
    Groetjes, Monique, Mats, Bente en René

• 17 November 2011 - 06:51

Hoi Maaike En Jeroen:

Echt leuk die foto's en de verhalen! Nog veel plezier! Xxxlinda